Törmäsin sähkösopimuksen vuoksi osoiteongelmaan Tampereen Sähkölaitos OY:n sähkönjakelun kanssa.
Meillä on omakotitalo Tampereen Pispalassa. Sähkösopimus oli GNP:n kanssa, mutta sähkön kallistuessa päätimme vaihtaa sen Fortumin pörssisähkösopimukseen, jonka nimi oli ”Tarkka”. Sopimuksen piti alkaa joulukuun 12. päivä. Kysyin uuden sähköyhtiön asiakaspalvelijalta, pitääkö minun irtisanoa sopimus GNP:n kanssa erikseen. Vastaus oli: ”Ei tarvitse, se irtisanoutuu automaattisesti uuden sopimuksen alkaessa.” Kehotettiin myös olemaan maksamatta mitään entisiä laskuja ennen kuin he tiedottavat uudelleen.
Fortumilta oli tullut jo joulukuun lasku, mutta aikoessani maksaa sen minulle soitettiin ja kehotettiin olla sittenkin maksamatta ja maksaa sen sijaan GNP:n lasku samalta ajalta. Oli ilmennyt uusia asioita. Antamani kiinteistömme osoite Portaanpää 11 a oli Fortumin mukaan väärä ja sen voi tarkistaa Fingridin Datahubista. Oikea osoite oli sen mukaan Fingridillä ja se on Päivölänkatu 16. Totesin, että sitä osoitetta ei ole käytetty yli 30:een vuoteen. Lopulta Fortum lupasi lähettää paperilaskun Portaanpään postiosoitteella, mutta itse lasku kohdistuu paikkaan Päivölänkatu 16, mistä johtuen Fortumin sopimus alkaisi vasta toista kuukautta myöhemmin. Vaimon joulukuussa harjoittamalla sähkönsäästöllä ei siis ollut mitään vaikutusta, koska GNP:n sopimus ei perustunut pörssisähköön.
Olin selvittänyt osoitteemme jo aikaisemmin Postista, joka oli vahvistanut, että kiinteistömme osoite oli Portaanpää 11 a. Soitin kuitenkin vielä Tampereen kaupungin Kiinteistötoimeen ja sieltä vahvistettiin myös, että osoite on ollut jo yli 30 vuotta mainittu Portaanpään osoite. Sen jälkeen otin yhteyden Fingridiin ja ystävällinen henkilö valitti tilannetta todeten, että he ovat saaneet osoitteen Datahubiin Tampereen sähkönjakeluosakeyhtiöltä. Ilmeisesti he tarkoittivat Tampereen sähkölaitos OY:tä. Se oli kiinni, mutta soitin sinne seuraavana päivänä. Asiakaspalvelija ei osannut sanoa mitään, mutta jätin hänen kauttaan soittopyynnön sellaiselle henkilölle, joka voisi kertoa miksi Tampereen Sähkölaitos OY:n sähkönjakelu käyttää eri osoitetta kiinteistöömme kuin Tampereen kaupunki ja sen Kinteistötoimi. Toistaiseksi puhelua ei ole kuulunut.
Toimiessani aikoinani teatterinjohtajana Helsingin, Jyväskylän ja Lahden kaupunginteattereissa periaatteenani oli, että jos joku haluaa puhua teatterinjohtajan kanssa, minä olin tavoitettavissa. Joskus valitukset saattoivat olla aika kummallisia, jopa hupaisia, mutta suhtauduin niihin aina vakavasti ja yritin selvittää ongelman. Nykyään saa puhelimella kiinni vain asiakaspalvelijoita, joilla on hyvin rajoitettu toimivalta ongelmien suhteen. Vika ei mielestäni ole heissä. Useimmat ovat ainakin minun kokemukseni mukaan ystävällisiä ja kohteliaita, muta jos tulee vähänkin monimutkaisempi tilanne, asiakaspalvelijoiden toimivalta ei enää riitä sen ratkaisemiseen. Ja minä olen nyt asiakkaana tilanteessa, jossa minua pallotellaan virastosta toiseen, kun yritän oikaista Fortumin ja GNP:n tekemän virheen kotimme osoitteen suhteen.